Από Το Ποντίκι 17.5.2012 (Μέρος B' - το Μέρος Α' εδώ)
Του Θεόδωρου Παπαηλία, Καθηγητή ΤΕΙ Πειραιά
4. Οι προταθείσες λύσεις: μια αξιολόγηση
Κατά κανόνα, οι καθυστερημένες οικονομίες συντηρούν και υπανάπτυκτο πολιτικό προσωπικό (εννοείται ότι υπάρχει αμφίδρομη σχέση). Ήταν σχεδόν απίθανο να ξεφύγουν χώρες σαν την Ελλάδα από την κεντρομόλο αυτή δύναμη που έλκει τους χειρότερους στην Αρχή.
Έτσι, η μεν κυβέρνηση το 2009 δραπέτευσε εφευρίσκοντας πρόφαση, η δε νέα εμφανίσθηκε, όπως ήταν αναμενόμενο, εντελώς απροετοίμαστη, αν και φυσικά γνώριζε το πρόβλημα. Αυτό δεν σημαίνει ότι κάποιοι από το λοιπό προσωπικό της αντιπολίτευσης προσέφεραν λύση.
Η προσφυγή στον μηχανισμό στήριξης απετέλεσε την πιο ακαδημαϊκή πρόταση. Υπήρχε η ψευδαίσθηση ότι λόγω της συμμετοχής της χώρας στο ευρώ, το ΔΝΤ (υπήρχε και ο φίλος Γενικός Διευθυντής στον Οργανισμό) θα προσέφερε διαφορετική λύση από αυτές που εφάρμοζε στη Λατινική Αμερική, την Τουρκία κ.λπ., σε χώρες δηλαδή που για ποικίλους λόγους δεν διέθεταν τους εξωγενείς παράγοντες που διαφύλατταν επί δεκαετίες την Ελλάδα μακριά από τη στάση πληρωμών.
Η λύση που επέβαλε η τρόικα με το πρώτο μνημόνιο (το προανάκρουσμα το είχε εκτελέσει η κυβέρνηση με τα μέτρα του Μαρτίου) υπήρξε αλυσιτελής. Ήταν προκεϋνσιανής αντίληψης και ήταν δεδομένο ότι οδηγούσε σε εκτεταμένη λιτότητα.
Η απότομη συρρίκνωση των μισθών και των συντάξεων του Δημοσίου δημιούργησε έτι μεγαλύτερη ζημιά στον ιδιωτικό τομέα. Πολλοί μίλησαν για «λίπος» που υπήρχε και συνεπώς θα μπορούσε σε σύντομο χρονικό διάστημα (μέχρι το 2012) να επανέλθει η οικονομία στις αγορές και στην ανάπτυξη.
Αυτές οι ανοησίες παρέβλεπαν ότι η οικονομία ήταν σε κρίση τύποις από το 2008 και ότι ήταν δομική και επικρεμάμενη επί δεκαετίες.
Τοιουτοτρόπως, δημιουργήθηκε ένας φαύλος κύκλος: οι μειώσεις των αμοιβών του τεράστιου δημόσιου τομέα (το ένα τέταρτο των εργαζομένων), αρχικά του στενού και αργότερα (ιδιαίτερα μετά τον Δεκέμβριο του 2010) των ΔΕΚΟ, επέτειναν την ύφεση με συνέπεια – λαμβανομένης υπ’ όψιν της φορολόγησης της οικοδομής – να μεταφερθεί αυτή στους αυτοαπασχολούμενους και στις μικρές βιοτεχνίες. Το πρώτο μνημόνιο (Μάιος 2010 - Φεβρουάριος 2012) εκτίναξε την ανεργία από τις 590 χιλ. στο 1 εκατ. και πλέον (από το 13% στο 20%).
Το δεύτερο μνημόνιο, που ψηφίσθηκε τον Φεβρουάριο 2012, αναμένεται να ανεβάσει την ανεργία μέχρι το τέλος του έτους στο 27%-28%, με συντηρητικές παραδοχές, ενώ την ύφεση στο 6,5% περίπου. Το ΑΕΠ στο διάστημα 2008-2012 εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 12,5% (από τα 233 δισ. στα 204), αν και υπάρχουν προβλέψεις να αγγίξει τα 200 δισ. (πτώση κατά 14%).
Υποτιμώντας τη δραχμή
Προτάθηκε (και συνεχίζεται να προτείνεται) η στάση πληρωμών και η απομάκρυνση από την ΟΝΕ και το ευρώ. Υποτιμώντας τη δραχμή θα συρρικνώνονταν οι εισαγωγές και θα αυξάνονταν οι εξαγωγές, ενώ το τουριστικό συνάλλαγμα κ.λπ. θα επαυξάνετο, αφού η χώρα θα προσέλκυε περισσότερους και θα καθίστατο πλέον ανταγωνιστική σε σχέση με τις γειτονικές χώρες.
Ωστόσο η πολιτική αυτή θα είχε νόημα το 2010, όταν το χρέος ευρίσκετο στα χέρια ιδιωτών (ξένων τραπεζών κ.ο.κ.) και η εκροή συναλλάγματος ήταν μικρή. Μία υποτίμηση της τάξης του 50% και ταυτόχρονη στάση πληρωμών με αίτημα την ελάφρυνση κατά 70% του χρέους θα είχε ευεργετικές επιδράσεις, εάν συνέτρεχαν ορισμένες προϋποθέσεις. Ενώ τα πλεονεκτήματα είναι προφανή (και αυτά τονίζονται από Έλληνες και ξένους), εντούτοις τα μειονεκτήματα δεν είναι αμελητέα.
Κατ' αρχάς η χώρα θα έκανε πλέον των 10 ετών να τολμήσει να δανεισθεί από τη διεθνή αγορά (χωρίς να σημαίνει ότι οι πιστωτές θα αποδέχονταν έκπτωση 70% και θα εγκατέλειπαν την προσπάθεια διεκδίκησης μεγαλύτερου μέρους ή και όλου του ποσού).
Αλλά το κυριότερο είναι ότι, ενώ το δημόσιο χρέος είναι το δευτερεύον και το έλλειμμα του προϋπολογισμού το τριτεύον, το πρωτεύον πρόβλημα παραμένει το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών (αυτό αποδεικνύει πόσο άθλια ήταν η «σωτηρία» της Ε.Ε., της ΕΚΤ και του ΔΝΤ).
Η χώρα δεν είναι αυτάρκης σε βασικά αγαθά και η έλλειψη πετρελαίου κ.λπ. (τουτέστιν ενέργειας) θα είχε αρνητικά πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα. Σε μία άλλη σειρά βασικών προϊόντων (σίτου, κρέατος – ιδιαίτερα βοείου –, γάλακτος κ.λπ.) οι ελλείψεις, αφού το ποσοστό αυτάρκειας είναι πολύ μικρό, θα επέφεραν πιθανότατα χάος καθιστώντας τα όποια οφέλη (π.χ. του τουρισμού (10)) αμφισβητήσιμα.
Εάν ο διοικητικός μηχανισμός της Ελλάδος δεν ήταν διαβρωμένος, σχεδόν πλήρως, πιθανόν τα φαινόμενα της μαύρης αγοράς, αισχροκέρδειας κ.ο.κ. να περιορίζονταν σύντομα. Εντός δύο ετών το αργότερο ίσως το σύστημα θα ισορροπούσε.
Σήμερα, πιθανή εγκατάλειψη του ευρώ είναι πολλαπλασίως δαπανηρότερη από εκείνη που θα μπορούσε να υλοποιηθεί τον Μάρτιο 2010 (διότι, πέραν της τεράστιας εκροής συναλλάγματος, που έχει ήδη μεσολαβήσει, υποσκάπτοντας το τραπεζικό σύστημα και την όλη οικονομία, έχει καταστραφεί μεγάλο τμήμα των αποταμιευμάτων ευρέων εισοδηματικών κλιμακίων).
Ανεπισήμως πτωχευμένη
Με τα μνημόνια Ι και ΙΙ το χρέος μεταφέρεται από τους ιδιώτες στα κράτη, κάτι που καθιστά την όποια απομείωσή του πιο πολύπλοκο ζήτημα. Συνεπώς, μόνο μέσω ενός νέου από μηχανής θεού είναι δυνατόν να υπάρξει σχετική απομάκρυνση του επικείμενου ολέθρου. Αυτός μπορεί να αναζητηθεί στα πετρέλαια ή στο αέριο της Δυτικής Ελλάδος ή στις πολεμικές αποζημιώσεις (ή και) στα γερμανικά δάνεια του πολέμου κ.λπ. Λύσεις όμως που μόνο μεσοπρόθεσμα (μετά τετραετία) μπορεί να αποδώσουν.
Δεδομένου ότι μέχρι τον Ιούνιο 2012 δεν αναμένεται σημαντική βελτίωση του δημοσιονομικού ελλείμματος, είναι βέβαιο, τουλάχιστον με τα δεδομένα του Φεβρουαρίου, ότι νέα μέτρα θα απαιτηθούν.
Αυτά το πιθανότερο θα συγκεκριμενοποιηθούν σε περικοπές στα ανωτέρα κλιμάκια των μισθωτών και των συνταξιούχων του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, (11) με συνέπεια τη σύμπτυξη και ενδυνάμωση του αντιμνημονιακού μετώπου. Και αυτό ίσως αποτελέσει, αν δεν αλλάξει κάτι στο διεθνές περιβάλλον, τον κλασικό τύπο της τραγωδίας.
Η χώρα θα εμφανίζει όλα τα αρνητικά της πτωχευμένης οικονομίας, χωρίς επισήμως να έχει χρεοκοπήσει:
● Οι μισθοί στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα θα παραμένουν καταρρακωμένοι,
● η παραγωγική μηχανή, εκ κατασκευής ανήμπορη, θα είναι πλέον περισσότερο καθημαγμένη,
● το χρέος δυσκολότερα διαχειρίσιμο,
● το πρωτογενές έλλειμμα, έστω και μειωμένο, θα εμφανίζει πίεση για να ανέλθει,
● το έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο, παρά την κάμψη των εισαγωγών, λόγω ύφεσης, θα κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα λόγω σύστασής του.
Η οικονομία αδυνατεί επί δεκαετίες να είναι ανταγωνιστική ή να παράγει σε κατάλληλες ποσότητες· οι εισαγωγές αφορούν βασικά αγαθά, που μόνο σε κατοχή ή έντονη πολεμική περίοδο είναι αποδεκτό αυτά να λείπουν ή να μοιράζονται με δελτίο. Συνεπώς, όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά, με τη χειρότερη εκδοχή να έχει το προβάδισμα.
Βραχυχρονίως, μια λύση θα ήταν η επαναφορά για κάποιο διάστημα των αγορανομικών διατάξεων (του ελέγχου), προκειμένου να πέσουν βιαίως οι τιμές των αγαθών. Παράλληλα, θα πρέπει να σχεδιάζεται το πάγωμα (η μη πληρωμή) των τόκων του δημοσίου χρέους επί πενταετία.
Πρωτίστως, απαιτείται καταγραφή των κλάδων και των προϊόντων (12) που εμφανίζουν υψηλή εγχώρια προστιθέμενη αξία και ακολούθως ενίσχυσή των, ώστε να διευρυνθεί η παραγωγή και οι εξαγωγές. Θετικό θα ήταν, αν και δύσκολα οι πολιτικοί θα το αποφασίσουν, εάν επιτυγχάνετο η συρρίκνωση των υψηλών εισοδημάτων (και συντάξεων), που οδηγούν σε διεύρυνση των εισαγωγών.
Η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής, που επιτείνουν τα δημόσια ελλείμματα και τις εισαγωγές, θα πρέπει να αποτελεί κύριο μέλημα. Θα χρειασθούν για μια μέτρια οικονομική άνοδο και μείωση κάτω του 15% της ανεργίας, τουλάχιστον 55 δισ. ευρώ σε πέντε (5) έτη. Προφανώς, οι πόροι του ΕΣΠΑ δεν αρκούν (13). Επειδή παρόμοια προσπάθεια φαίνεται ισχνή, η κρίση θα διαρκέσει με αβέβαια κοινωνικά αποτελέσματα.
Σημειώσεις
10. Τι θα προσεφέρετο στα ποιοτικώς «καλά» ξενοδοχεία για να προσελκυθεί ο υψηλού εισοδήματος τουρίστας;
11. Αν και ποτέ δεν είναι κανείς βέβαιος, λόγω της ανικανότητας του πολιτικού συστήματος εν Ελλάδι, ώστε να προχωρήσει σε προβλέψεις, φαίνεται ότι αυτό, επειδή μάλλον θα προσπαθήσει να μην αυτοχειριασθεί, θα αποφύγει – το πιο πιθανό – περαιτέρω μειώσεις στους χαμηλομίσθους.
12. Εδώ και δυο χρόνια, πολιτικοί και αλαλάζοντες δημοσιολογούντες εκφέρουν τη λέξη «ανάπτυξη». Αλλά πού; Κανείς δεν απαντά.
13. Υποτίθεται ότι παρόμοια οικονομική ενίσχυση θα ρυμουλκήσει και τμήμα των χρημάτων που διέφυγαν στην αλλοδαπή ή χειμάζονται στις κρύπτες, ενισχύοντας τη ρευστότητα της οικονομίας...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου