Δευτέρα 17 Μαΐου 2010
«Πεδίο δοκιμών» η τουριστική συνδιαχείριση του Αιγαίου
Από την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία
Τίτλος: Επιχειρηματική η γέφυρα προσέγγισης
Του Παναγιώτη Δ. Υφαντή
Ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα – κυρίως ευρωπαϊκά και αμερικανικά – σε συνδυασμό με τις επιδιώξεις ελληνικών και τουρκικών ομίλων βρίσκονται πίσω από την προσπάθεια ελληνοτουρκικής προσέγγισης. Οι 21 συμφωνίες που υπέγραψαν οι δύο πλευρές επιχειρούν να δημιουργήσουν πεδία συνεργασίας, αφήνοντας το χρόνο να δείξει αν μπορεί να επιτευχθεί μια επί της ουσίας προσέγγιση.
Οι δύο πλευρές αναθέτουν σε πρώτη φάση την πρωτοβουλία των κινήσεων στους επιχειρηματίες των δύο χωρών. Σ’ αυτό το πλαίσιο ο τουρισμός θα αποτελέσει βασικό «πεδίο δοκιμών» αλλά και αντοχής της δρομολογούμενης ελληνοτουρκικής συνεργασίας.
Τα αναξιοποίητα τουριστικά «κοιτάσματα» του Αιγαίου φαίνεται πως θα αποτελέσουν τη βάση για μια ιδιότυπη τουριστική «συνεκμετάλλευση» του αρχιπελάγους, που θεωρείται το «φιλέτο» της ανατολικής Μεσογείου. Μπορεί το μερίδιο αγοράς της Μεσογείου να μειώνεται στην παγκόσμια τουριστική αγορά τα τελευταία χρόνια, αλλά την ίδια στιγμή θεωρείται Μέκκα από ποικίλα επιχειρηματικά συμφέροντα:
● Εταιρείες real estate που αναζητούν φιλέτα γης προκειμένου να κατασκευάσουν παραθεριστικές κατοικίες για συνταξιούχους Ευρωπαίους.
● Αμερικανικές και ευρωπαϊκές εταιρείες που οργανώνουν κρουαζιέρες και αναζητούν νέους προορισμούς για να δρομολογήσουν τα καινούρια πλοία τους. Ιδιαίτερα μετά τον κορεσμό της Καραϊβικής, μελέτες που δείχνουν ότι η Μεσόγειος θα αποτελέσει τα επόμενα χρόνια τη μεγαλύτερη αγορά κρουαζιέρας του πλανήτη.
● Κατασκευαστικούς ομίλους και διαχειριστές λιμένων οι οποίοι προσβλέπουν στα έργα αναβάθμισης του λιμενικού συστήματος της Ελλάδας.
● Εταιρείες γιότινγκ, οι οποίες θέλουν να έχουν ενιαίο καθεστώς στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή του Αιγαίου που αποτελεί τον προορισμό των πελατών, άρα και των σκαφών τους.
● Ξενοδοχειακές αλυσίδες και τουρ οπερέιτορ οι οποίοι θεωρούν, ήδη, τις δύο χώρες «ενιαίο προορισμό», αφού έτσι διευκολύνονται στο να προσφέρουν στους πελάτες τους προγράμματα διακοπών που περιλαμβάνουν διαμονή και εξορμήσεις και στις δύο χώρες.
Γνωστοί ξενοδοχειακοί όμιλοι είχαν διαισθανθεί την ελληνοτουρκική προσέγγιση κι έσπευσαν να πάρουν θέσεις στην περιοχή. Δύο από τους γνωστότερους αμερικανικούς ομίλους υλοποιούν, ήδη, προγράμματα επέκτασής τους στην ευρύτερη περιοχή.
Η Starwwd διαχειρίζεται ήδη ένα δίκτυο εννέα πολυτελών ξενοδοχείων στη χώρα μας, μεταξύ των οποίων η «Μεγ. Βρετανία» της Πλ. Συντάγματος, τρεις διαφορετικές μονάδες στο συγκρότημα του «Αστέρα» Βουλιαγμένης, το «Blue Palace» στην Ελούντα, ένα «Sheraton» στη Ρόδο, μονάδες στη Μύκονο και Σαντορίνη, ενώ θα έχει τη διαχείριση των δύο μονάδων που θα λειτουργήσουν φέτος στο πολυτελές συγκρότημα «Costa Navarino» της Μεσσηνίας.
Υπεύθυνος της αλυσίδας για την Ελλάδα και την Τουρκία είναι Ελληνας, ο δ/ντής του «Μεγ. Βρεταννία» Τιμ Ανανιάδης. Η ίδια αλυσίδα διαχειρίζεται τρία ξενοδοχεία στην Κων/πόλη, ενώ ολοκληρώνει τις διαπραγματεύσεις για να προσθέσει επιπλέον τρία ξενοδοχεία σε παραθεριστικούς προορισμού της Τουρκίας.
Η αλυσίδα Hilton από την πλευρά της ενέταξε στο χαρτοφυλάκιό της το Doubletree by Hilton Helona στην Κω και αναζητά επιπλέον μονάδες. Η ελληνική αλυσίδα Grecotel (όμιλος Ν. Δασκαλαντωνάκη) δημιουργεί σε συνεργασία με τουρκική εταιρεία μονάδα στα μικρασιατικά παράλια (Μπόντρουμ).
Κρουαζιέρες
Οι πολυεθνικοί κολοσσοί της κρουαζιέρας έχουν κάθε λόγο να θέλουν να εξομαλυνθούν οι σχέσεις των δυο χωρών εξηγούν στελέχη της αγοράς κρουαζιέρας. «Μπορεί η Κων/πόλη να έχει αναδειχθεί σε κέντρο κρουαζιέρας στην ανατολική Μεσόγειο, αλλά ο διακαής πόθος των εταιρειών είναι ο Πειραιάς», λένε παράγοντες του χώρου.
Το δίπολο Πειραιάς - Κουσάντασι (στα μικρασιατικά παράλια), εξηγούν, αποτελεί για τις εταιρείες που οργανώνουν κρουαζιέρες τον ιδανικό «άξονα» για να συνδέουν πολλούς διαφορετικούς προορισμούς στο Αιγαίο και τα παράλια της Μ. Ασίας στον μικρότερο δυνατό χρόνο.
Στην ελληνοτουρικική προσέγγιση προσβλέπουν ταυτόχρονα οι Έλληνες ξενοδόχοι και ταξιδιωτικοί πράκτορες. Αμφότεροι ελπίζουν ότι, αν δημιουργηθούν κοινά πακέτα διακοπών στις δύο χώρες, θα μπορέσουν να επωφεληθούν.
«Τα τουρκικά ξενοδοχεία είναι 30% φθηνότερα από τα αντίστοιχα ελληνικά και γι' αυτό προτιμώνται από πολλούς Ευρωπαίους. Έτσι, αν υπάρχουν κοινά πακέτα, ελπίζουμε ότι πολλοί Ευρωπαίοι θα επιλέξουν να μείνουν κάποιες μέρες και στην Ελλάδα, ακόμα κι αν κύριος προορισμός τους είναι η Τουρκία», έλεγαν χαρακτηριστικά ξενοδόχοι της Ρόδου και της Κρήτης.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου