Από το Euro2day
Του Χρήστου Κίτσιου
Τις τελικές λεπτομέρειες του PSI, τις προϋποθέσεις για να εξασφαλιστεί η μέγιστη δυνατή συμμετοχή αλλά και τις… εφεδρείες του προγράμματος συζητούν στην Αθήνα και στις Βρυξέλες η κυβέρνηση, η τρόικα και οι τραπεζίτες.
Η άφιξη του κ. Dallara στην Αθήνα σηματοδοτεί και τυπικά την είσοδο στην τελική ευθεία των συζητήσεων μεταξύ της Ελλάδας και της τρόικας, από τη μια πλευρά, και της Επιτροπής Ομολογιούχων από την άλλη.
Ο κ. Dallara συναντήθηκε χθες με τον πρωθυπουργό Λουκά Παπαδήμο και τον υπουργό Οικονομικών Ευάγγ. Βενιζέλο, ενώ στις Βρυξέλλες η ελληνική αντιπροσωπεία υπό τον Π. Χριστοδούλου, του ΟΔΔΗΧ, συναντήθηκε με την Επιτροπή Ομολογιούχων. Σήμερα θα υπάρξει και νέο ραντεβού Παπαδήμου - Βενιζέλου με τον Dallara καθώς ορισμένα θέματα παραμένουν ανοιχτά.
Οι βασικοί όροι της συμφωνίας, όπως έχει γράψει το Euro2day, έχουν κλειδώσει και αντικείμενο των συναντήσεων ήταν τεχνικές λεπτομέρειες, όπως τα τελικά επιτόκια και τυχόν ρήτρες αναπροσαρμογής τους. Γι' αυτό και ο Ευάγγ. Βενιζέλος εξέφρασε την αισιοδοξία του, τονίζοντας ότι αναμένει σημαντικές ειδήσεις από τις Βρυξέλλες και τη συνάντηση της ελληνικής αντιπροσωπείας με την Επιτροπή Ομολογιούχων.
Οι δύο πλευρές έχουν συγκλίνει και στο θέμα των επιτοκίων, για το οποίο έχουν διαμορφωθεί, όπως όλα δείχνουν, δύο επιλογές: Όσοι ομολογιούχοι δεχτούν τη διαγραφή και την επιμήκυνση του ελληνικού χρέους θα μπορούν να λάβουν νέα ομόλογα που θα αντιστοιχούν στο 35% της ονομαστικής αξίας των παλαιών. Αν είναι 20ετούς διάρκειας θα φέρουν επιτόκιο 4% και αν είναι 30ετούς το επιτόκιο θα είναι 5%.
Σημειώνεται ότι στα υπόλοιπα σημεία η συμφωνία προβλέπει μείωση της ονομαστικής αξίας των ομολόγων κατά 50% και πρόωρη εξόφληση του 15%. Τα νέα ομόλογα θα διέπονται από το Βρετανικό Δίκαιο και από το ίδιο νομικό καθεστώς το οποίο θα διέπει και το δάνειο που θα χορηγήσει ο EFSF στην Ελλάδα για τη χρηματοδότηση (πρόωρη εξόφληση) του PSI.
Στο τραπέζι των συζητήσεων έχει τεθεί ακόμη η ρήτρα αναπροσαρμογής των επιτοκίων. Οι ομολογιούχοι ζητούν να αυξηθεί το επιτόκιο των ομολόγων ανταλλαγής κατά το 10% της διαφοράς μεταξύ του υφιστάμενου ΑΕΠ και αυτού που θα επιδείξει η Ελλάδα το 2020.
Πρόκειται για δευτερεύουσας σημασίας θέματα, σύμφωνα με κυβερνητικούς κύκλους. Το μείζον για την Ελλάδα και τους θεσμικούς εταίρους και δανειστές της (Ευρώπη και Διεθνές Νομισματικό Ταμείο) είναι, αφ' ης στιγμής οι διαπραγματεύσεις προχωρήσουν ικανοποιητικά και επίκειται συμφωνία, η εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής συμμετοχής από την πλευρά των ιδιωτών.
O προβληματισμός έγκειται στο ότι πληροφορίες διεθνών μέσων αναφέρουν πως έχουν γίνει αγορές ελληνικών ομολόγων από ριψοκίνδυνα επενδυτικά κεφάλαια, τα οποία εμφανίζονται απρόθυμα να συμμετάσχουν στο σχέδιο ανταλλαγής. Σύμφωνα με έρευνα της JP Morgan, ελληνικά ομόλογα ονομαστικής αξίας 80 δισ. ευρώ ανήκουν σε ανεξάρτητους επενδυτές, όπως hedge funds, ιδιώτες και κρατικά επενδυτικά κεφάλαια (sovereign funds).
Η κυβέρνηση, η τρόικα και το IIF εξετάζουν πώς θα ενεργοποιηθεί, εφόσον χρειαστεί, η ρήτρα συλλογικής δράσης, τα περίφημα πλέον Collective Action Clauses (CACs) που προτίθεται να θεσμοθετήσει η κυβέρνηση, χωρίς να συνιστούν πιστωτικό γεγονός.
Ζητείται τρικ ενεργοποίησης των CACs, αλλά όχι των CDSs
Επειδή πρόκειται για αχαρτογράφητες και ως εκ τούτου γκρίζες νομικές περιοχές, αναζητείται, σύμφωνα με πληροφορίες, τρόπος να μην ενεργοποιηθούν τα ασφάλιστρα κινδύνου ακόμη κι αν η Ελλάδα ενεργοποιήσει τα CACs.
Με βάση τεχνοκρατικές πηγές, ο νόμος που θα ψηφίσει η κυβέρνηση θα προβλέπει ότι, αν το ποσοστό συμμετοχής στην αναδιάρθρωση ξεπεράσει το 75% των ομολόγων που διέπονται από το Ελληνικό Δίκαιο, τότε μπορεί η κυβέρνηση να υποχρεώσει σε κούρεμα και τους υπόλοιπους ενεργοποιώντας τα Collective Action Clauses.
Μπορεί να ενεργοποιηθεί η ρήτρα συλλογικής δράσης (CACs) χωρίς να επιφέρει πιστωτικό γεγονός; Όχι, απαντούν στελέχη της αγοράς, σημειώνοντας το προηγούμενο που υπάρχει σε επίπεδο εταιρικών αναδιαρθρώσεων παγκοσμίως.
Από την πλευρά τους, ελεγκτικές εταιρίες δεν είναι τόσο απόλυτες, αφήνοντας να εννοηθεί ότι λόγω των αχαρτογράφητων περιοχών ενδέχεται να υπάρχει τρόπος να μην ενεργοποιηθούν τα ασφάλιστρα κινδύνου (CDS). Για τον λόγο αυτόν, η κυβέρνηση, οι θεσμικοί εταίροι αλλά και το IIF βρίσκονται σε συνεχή επαφή, ενώ έχουν ζητηθεί και διευκρινίσεις από το ISDA.
Σημειώνεται ότι από τα ομόλογα ονομαστικής αξίας 200 δισ. ευρώ, που έχουν στα χέρια τους οι ιδιώτες, το 75% διέπεται από το Ελληνικό Δίκαιο. Με κριτήριο δε ποια είναι διαπραγματεύσιμα σε αγορές, αυτά που διέπονται από το Ελληνικό Δίκαιο αντιστοιχούν στο 93% επί του συνόλου.
Πρεμούρα των τραπεζιτών να επιτευχθεί μεγάλη συμμετοχή
Όσο και αν φαίνεται παράδοξο, η εξασφάλιση υψηλής συμμετοχής «καίει» και το IIF, και δη τις μεγάλες ξένες τράπεζες. «Οι ξένοι τραπεζίτες επείγονται να κλείσουν τη συμφωνία και να υπάρξει υψηλή συμμετοχή. Εξ ου και συζητούν ακόμη και τρόπους να επιτευχθεί συμμετοχή 100% και ταυτόχρονα να αποφευχθεί το πιστωτικό γεγονός», σημειώνει στέλεχος, που παρακολουθεί από κοντά τις διαπραγματεύσεις.
Σύμφωνα με τον ίδιο, καταλυτικά για την αλλαγή στάσης των Ευρωπαίων τραπεζιτών λειτούργησε η σταθερή πίεση από την πλευρά του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. «Το ΔΝΤ λειτούργησε σαν το μακρύ καλάμι που οδήγησε τους τραπεζίτες να συμφωνήσουν με τους όρους της Ελλάδας και να επιζητούν τώρα και τη μέγιστη συμμετοχή», τονίζει.
Το ταμείο έθεσε ως απαραίτητες προϋποθέσεις για να επιτευχθεί ο στόχος της 26ης Οκτωβρίου τη διαγραφή του χρέους που έχουν στα χέρια τους οι ιδιώτες, κατά 50% την ανταλλαγή του υπόλοιπου με νέα ομόλογα που θα έχουν επιτόκιο γύρω στο 4% και την εξασφάλιση συμμετοχής κατά 100%.
Σε περίπτωση όπου δεν επιτυγχανόταν κάποια από τις παραπάνω προϋποθέσεις, το ΔΝΤ καλούσε την Ελλάδα και την Ευρώπη να χρησιμοποιήσουν όλα τα απαραίτητα εργαλεία για να επιτευχθεί συμμετοχή 100%. Δηλαδή, να προχωρήσουν σε υποχρεωτικό κούρεμα.
Αυτός, σύμφωνα με τον συνομιλητή μας, είναι και ο μεγάλος φόβος των ευρωπαϊκών τραπεζών, που εξηγεί και την... πρεμούρα να υπάρξει υψηλή συμμετοχή. Ανησυχούν, δηλαδή, μήπως η Ελλάδα, αν δεν επιτευχθεί αυτό, προχωρήσει σε υποχρεωτικό κούρεμα, το ύψος του οποίου μπορεί, υπό τα δημοσιονομικά στοιχεία του Μαρτίου, να είναι πολύ υψηλότερο από το 50%.
«Αν η χώρα υποστεί τη ρετσινιά του credit event, ό,τι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο νομικών διεκδικήσεων, έχει κάθε λόγο να προχωρήσει σε ονομαστικό κούρεμα κατά 80% καθώς ο βρεγμένος τη βροχή δεν τη φοβάται», εκτιμά έμπειρο στέλεχος της αγοράς ομολόγων.
Για τις αμερικανικές τράπεζες και για κάποιες από τις ευρωπαϊκές η πρεμούρα αποφυγής πιστωτικού γεγονότος εξηγείται και από το γεγονός ότι είναι οι μεγαλύτεροι εκδότες ασφαλίστρων κινδύνου επί του ελληνικού χρέους και επομένως θα κληθούν να πληρώσουν.
Πίεση για τη συμμετοχή στο κούρεμα και της ΕΚΤ
Εφόσον υπάρξει ενεργοποίηση των Collective Action Clauses (CACs), της ρήτρας δηλαδή που επιβάλλει υποχρεωτική συμμετοχή της μειοψηφίας των ομολογιούχων, τότε θα συζητηθεί η συμμετοχή στο κούρεμα και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, η οποία κατέχει ελληνικά κρατικά ομόλογα ονομαστικής αξίας περίπου 60 δισ. ευρώ, ενδεχόμενο το οποίο αποκλείει κατηγορηματικά η διοίκησή της.
Το ΔΝΤ φαίνεται πως πιέζει προς την κατεύθυνση να συμμετάσχει και η ΕΚΤ στο σχήμα, αποδεχόμενη να ανταλλάξει τα ελληνικά κρατικά ομόλογα που έχει στην κατοχή της με νέα 20ετούς ή 30ετούς διάρκειας και σε ονομαστική αξία αντίστοιχη της τιμής κτήσης που έχει η κεντρική τράπεζα.
Αυτό σημαίνει ότι η ΕΚΤ δεν θα χάσει ευρώ, αλλά το ονομαστικό χρέος της Ελλάδας θα μειωθεί κατά περίπου 14 δισ. ευρώ, λόγω της ανταλλαγής, συν το όφελος σε επίπεδο εξυπηρέτησης τόκων από την επιμήκυνσή τους.
Κάτι αντίστοιχο ζητούν με δηλώσεις τους και βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ. τις τελευταίες ώρες, αποτυπώνοντας ότι υπάρχει ανοιχτή διαπραγμάτευση στην οποία συμμετέχει και η ελληνική κυβέρνηση, ευελπιστώντας ότι τελικώς θα υπάρξει ρύθμιση και για τα ελληνικά κρατικά ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου