Από Το Ποντίκι 20.11.2011
Την ώρα που κοινωνικά κεκτημένα δεκαετιών καταργούνται εν
μια νυκτί στον βωμό της ανταγωνιστικότητας ή της δημοσιονομικής εξυγίανσης, οι
ευάλωτες ομάδες του
πληθυσμού κινδυνεύουν να βρεθούν στο περιθώριο της κοινωνίας. Φέτος, το Σάββατο
3 Δεκεμβρίου – Παγκόσμια
Ημέρα των Ατόμων με Αναπηρία – έρχεται να μας θυμίσει πως τα άτομα που βιώνουν
τη συνθήκη της αναπηρίας είναι μία από τις κοινωνικές ομάδες του πληθυσμού που
πλήττονται περισσότερο από την κρίση.
Δημοτικό και...
τέλος!
Στον κρίσιμο τομέα της εκπαίδευσης δυστυχώς παρατηρείται
ότι πολλά από τα παιδιά με ειδικές ανάγκες σταματούν τη σχολική τους πορεία στο Δημοτικό.
Υπενθυμίζουμε ότι, βάσει του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, η εκπαίδευση –
πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια (γενική ή τεχνική) – των ατόμων με ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες παρέχεται:
♦ Εντός των γενικών
σχολείων, με την ένταξη των παιδιών στη συνήθη σχολική τάξη και
την παροχή παράλληλης στήριξης ή στα ειδικά τμήματα ένταξης.
♦ Σε αυτοτελή σχολεία
Ειδικής Αγωγής, ισότιμα προς τα αντίστοιχα σχολεία της
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
♦ Σε εργαστήρια Ειδικής
Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (από το 14ο έτος
μέχρι το 22ο), τα οποία χορηγούν τίτλο που επέχει θέση πιστοποιητικού σπουδών.
♦ Σε σχολεία ή τμήματα που λειτουργούν είτε ως αυτοτελή είτε ως παραρτήματα άλλων σχολείων
σε νοσοκομεία, κέντρα αποκατάστασης, ιδρύματα αγωγής ανηλίκων ή ιδρύματα
χρονίως πασχόντων ατόμων.
♦ Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, στο σπίτι.
Αν κλείσουν...
Μπορεί η αρχή της συνεκπαίδευσης,
της προσπάθειας δηλαδή για συνύπαρξη και συνδιδασκαλία όλων
των μαθητών – αυτών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αυτών που δεν έχουν
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες – σε γενικά σχολεία και σε κοινές τάξεις να
είναι παιδαγωγικά απολύτως σωστή, όμως στην πραγματικότητα της Ελλάδας αυτό μοιάζει περισσότερο με
ουτοπία.
Η έλλειψη υποδομών, οι
δυσκολίες μετάβασης στον
σχολικό χώρο, οι ανάγκες σε βοηθητικό προσωπικό
και σε εξειδικευμένες θεραπείες, αλλά και ο σχολικός ρατσισμός μεταξύ των παιδιών
και των εφήβων κάποιες φορές, είναι μερικοί μόνο από τους παράγοντες που
μπορούν να ευνοήσουν τη σχολική διαρροή των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές
ανάγκες από τα γενικά σχολεία.
Τα δημόσια σχολεία
Ειδικής Αγωγής λειτουργούν ως ασφαλιστικές δικλίδες προκειμένου να αποτραπεί το
πισωγύρισμα σε μεσαιωνικού τύπου
ιδρύματα εγκλεισμού και απομόνωσης.
Ενδεικτικά αναφέρουμε το Ειδικό Γυμνάσιο και Λύκειο στην Ηλιούπολη. Το ειδικό αυτό σχολείο,
που με 79 μαθητές εξυπηρετεί τη μισή Αττική, έχει όλες τις υποδομές – ράμπες,
ασανσέρ, ειδικά σχολικά λεωφορεία – και κυρίως είναι στελεχωμένο με όλες τις
ειδικότητες πέραν των εκπαιδευτικών – φυσιοθεραπευτές, λογοθεραπευτές,
εργοθεραπευτές, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, νοσηλευτές και βοηθητικό
προσωπικό – που απαιτεί η εκπαίδευση παιδιών με ειδικές ανάγκες.
Σε αυτά τα σχολεία μπορεί να διαπιστώσει κάποιος ιδίοις
όμμασι γιατί είναι αδύνατο,
δεδομένων των συνθηκών, να εφαρμοστεί ολοκληρωτικά η συνεκπαίδευση – η ένταξη
των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε γενικά σχολεία – στη χώρα μας.
Αρκετοί μαθητές των σχολείων αυτών, που δεν μπορούν να
αυτοεξυπηρετηθούν, που αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα και υποβάλλονται
συχνά σε χειρουργικές επεμβάσεις, χρήζουν αυξημένης φροντίδας.
Οι εκπαιδευτικοί του Ειδικού Γυμνασίου - Λυκείου
Ηλιούπολης, προσηλωμένοι στην εκπαιδευτική διαδικασία, φροντίζουν για την
ισότιμη συμμετοχή όλων των παιδιών σ’ αυτήν. Παρά τις αντιξοότητες που καθημερινά
αντιμετωπίζουν και με βάση το υλικό που έχουν στη διάθεσή τους, έχουν καταφέρει
να οργανώσουν δραστηριότητες που
πολλά από τα καλύτερα ιδιωτικά σχολεία θα ζήλευαν.
Ο κινηματογραφικός όμιλος «Πάμε Σινεμά», η βραβευμένη εφημερίδα «Freddo», η συμμετοχή του σχολείου
στο πρόγραμμα Comenius με
επισκέψεις σε όλη την Ευρώπη και πλήθος πολιτιστικών δραστηριοτήτων δίνουν το
στίγμα ενός σχολείου ανοικτού στον
έξω κόσμο.
Αυτά τα παιδιά δεν διδάσκονται σε ένα ιδρυματικό και
απομονωμένο περιβάλλον. Στις παρελάσεις
παρελαύνουν μαζί με τους μαθητές από το διπλανό σχολείο, ενώ
έχει αναπτυχθεί συνεργασία και
με άλλα τρία σχολεία της περιοχής. Σε μουσικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις
παιδιά από το ειδικό σχολείο έρχονται σε επαφή με συνομήλικούς τους από άλλα
σχολεία, συνεργάζονται, αλληλεπιδρούν, συμμετέχουν σε κοινές δράσεις.
«Παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που μέχρι πρότινος
πήγαιναν σε γενικά σχολεία, όταν ήρθαν στο ειδικό σχολείο άνθισαν» επισημαίνει
η διευθύντρια Κωνσταντίνα Κολιζέρα, η
οποία υπηρετεί 20 χρόνια στο συγκεκριμένο σχολείο.
Όπως μας πληροφορεί, περισσότεροι από 50 είναι οι απόφοιτοι
του Ειδικού Γυμνασίου και Λυκείου που κατάφεραν, στα 25 χρόνια λειτουργίας του,
να αποφοιτήσουν από πανεπιστήμια. Αριθμός
διόλου ευκαταφρόνητος, δεδομένων των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα παιδιά
και οι οικογένειές τους. Μαθητής του σχολείου ήταν και ο χρυσός παραολυμπιονίκης της κολύμβησης Χρήστος Ταμπαξής.
«Όσα παιδιά αντέχουν να σταθούν στο κανονικό σχολείο δεν
έχουν κανένα λόγο αυτά και οι γονείς τους να επιλέξουν τη φοίτηση σε ένα
σχολείο Ειδικής Αγωγής» ξεκαθαρίζει η Κ. Κολιζέρα.
Ο ιδιαίτερα δραστήριος Σύλλογος Γονέων του σχολείου, όπως μας ενημερώνει η
διευθύντρια, προσπαθεί τώρα να ενεργοποιήσει τον σύλλογο αποφοίτων που
δημιουργήθηκε το 1994.
Οι μαθητές κατατάσσονται στο σχολείο σε τμήματα βάσει των δυνατοτήτων τους
και σύμφωνα με τα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, ενώ υπάρχουν και
προπαρασκευαστικές τάξεις (ενός έτους) μεταξύ δημοτικού και γυμνασίου και
γυμνασίου και λυκείου. Το σχολείο ακολουθεί το πρόγραμμα ειδικής αγωγής που
βασίζεται στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών.
Παράλληλα με τα μαθήματα λειτουργούν υποστηρικτικές δομές που χρειάζονται
τα παιδιά στην καθημερινή τους ζωή, όπως φυσικοθεραπευτήριο, λογοθεραπευτήριο,
νοσηλευτήριο, γραφείο ψυχολόγου, τμήμα εργοθεραπείας, κοινωνική υπηρεσία και
αίθουσα πολλαπλών χρήσεων. Εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος πως ένα «γενικό» σχολείο
δεν θα μπορούσε να
αντεπεξέλθει στην αυξημένη φροντίδα που χρειάζονται οι μαθητές των ειδικών
σχολείων.
Αδιαμφισβήτητα η λειτουργία αυτών των σχολείων είναι σύνθετη
και πολυεπίπεδη. «Συμμαχούν» -
θα έλεγε κανείς - με τις ειδικές δυνατότητες των μαθητών τους παρέχοντάς τους
το δικαίωμα στην προσωπική ανάπτυξη και επιτυχία. Ανοίγουν ορίζοντες,
δημιουργούν προοπτικές, συμβάλλουν καθοριστικά στην κοινωνικοποίηση των
ατόμων με ειδικές ανάγκες, αποτρέπουν την περιθωριοποίηση.
Σήμερα οι ειδικές δομές χρειάζονται περισσότερο από ποτέ
την αλληλεγγύη μας και
είναι άμεση η ανάγκη να μην εγκαταλειφθούν από το κράτος στον μαρασμό. Πρέπει,
όπως τραγουδούν τα παιδιά στην Ηλιούπολη, «το σχολείο να είναι ανοιχτό στις 3
του άλλου Δεκέμβρη». Εκπτώσεις στα παιδιά με ειδικές ανάγκες και αναπηρία δεν
χωρούν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου