Δευτέρα, 5 Απριλίου 2010

Ο αντίκτυπος της κρίσης στα ΜΜΕ

Ο συνδυασμός δύο πρόσφατων δημοσιευμάτων που αφορούν τα οικονομικά των Mέσων Mαζικής Eνημέρωσης προϊδεάζει για την πολύ δύσκολη εποχή που ανοίγει στον τομέα των ΜΜΕ της χώρας μας.

Κατ’ αρχάς διαβάζουμε στο έγκυρο ιστολόγιο του δημοσιογράφου Βασίλη Κουφόπουλου media-industry ένα πολύ ενδιαφέρον κείμενο για τη μάχη των τηλεοπτικών σταθμών για τη διαφημιστική πίτα το 2009, πριν ακόμη τα σημερινά μεγέθη της κρίσης συνειδητοποιηθούν πλήρως, αλλά και σε μια χρονιά με δύο εκλογικές αναμετρήσεις (ευρωεκλογές τον Ιούνιο και βουλευτικές τον Οκτώβριο). Το δημοσίευμα λοιπόν αναφέρει ότι:

* «Με το πρώτο κύμα της κρίσης να χτυπάει τα media την περασμένη χρονιά η διαφημιστική δαπάνη στην τηλεόραση έπεσε στα 711 εκατ. ευρώ το 2009, έναντι 860 εκατ. ευρώ το 2008 και 939 εκατ. ευρώ το 2009. Δηλαδή μέσα σε δύο χρόνια η δαπάνη μειώθηκε κατά 200 εκατ. ευρώ, ενώ ο ανταγωνισμός κορυφώθηκε. Η πτώση αυτή στην αρχή της κρίσης είναι ένα προμήνυμα για αυτό που θα ακολουθήσει στην τηλεόραση, με συνεργασίες, συγχωνεύσεις ή και λουκέτα...».

* «Το 2009 το Mega κέρδισε καθαρά η μάχη με έσοδα 225 εκατ. ευρώ από τη διαφήμιση έχοντας το 31,7% της δαπάνης έναντι 154 εκατ. ευρώ του ΑΝΤ1 (21,7%) και 118 εκατ. ευρώ του Star (16,7%) Ο Alpha συγκέντρωσε από την αγορά 104 εκατ. ευρώ (14,6%) και το Alter 78 εκατ. ευρώ (11%). Η ΕΡΤ με τα τρία προγράμματά της εμφανίζεται να συγκεντρώνει 30 εκατ. ευρώ από τη διαφημιστική δαπάνη του 2009».

Με αυτά ως δεδομένα, το media-industry θέτει το αναπόφευκτο – και κεντρικό για τον χώρο – ερώτημα αν η (ονομαστική) διαφήμιση υποχωρήσει και άλλο, πώς θα αντεπεξέλθουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί, οι οποίοι εξακολουθούν να έχουν υψηλές δαπάνες σε πρόγραμμα. Και σημειώνει:

«Ως φαίνεται η τηλεοπτική αγορά δεν χωράει όλους τους εμπλεκόμενους, με αποτέλεσμα ήδη ιδιοκτήτης τηλεοπτικού σταθμού να προτείνει συνεργασίες και συγχωνεύσεις και η κυβέρνηση, κάτω από την πίεση των ιδιοκτητών, να δηλώνει διά του Π. Γερουλάνου πως η ΕΡΤ θα περιορίσει την παρουσία της στη διαφημιστική αγορά».

Ζητούν εξασφαλίσεις

Το δεύτερο κείμενο έχει δημοσιευτεί στο ιστολόγιο greektv-com και περιγράφει τις κινήσεις με τις οποίες τα τηλεοπτικά κανάλια επιχειρούν να αντιμετωπίσουν «τον εφιάλτη μεγαλύτερης μείωσης των διαφημιστικών εσόδων». Η επιδίωξή τους; Η... «ασφάλιση των χρημάτων που θα εισπράττουν από διαφημίσεις». Διαβάζουμε σχετικά:

«Το μέτρο ήδη συζητήθηκε ανάμεσα σε κανάλια και διαφημιστικές εταιρείες με στόχο τη δημιουργία ανεξάρτητου ταμείου ασφάλισης της διαφήμισης, χωρίς ωστόσο να έχει προχωρήσει κάτι πιο συγκεκριμένο. Ο φόβος όμως των “κανονιών” στην αγορά μετά και το πάθημα της ΕΡΤ, η οποία ζητά δικαστικώς με αγωγή χρήματα από διαφημιστικές εταιρείες οι οποίες πλήρωσαν με ακάλυπτες επιταγές, οδηγεί τους σταθμούς μεμονωμένα στη λήψη μέτρων.

Στο Mega δηλώνουν για παράδειγμα πως εξαιτίας του αυξημένου κινδύνου "αδυναμίας είσπραξης απαιτήσεων", η εταιρεία αξιολογεί και ελέγχει την αξιοπιστία και τη φερεγγυότητα των πελατών, προσπαθεί να λάβει εκ των προτέρων μερική εγγύηση έναντι της τιμολόγησης και προχωρά στη μερική ασφάλιση των εισπρακτέων ποσών. Στο Alter σημειώνουν πως οι πελάτες αξιολογούνται για τη φερεγγυότητά τους και έχουν θεσπιστεί κριτήρια αξιολόγησης για την παροχή πίστωσης σε διαφήμιση».

Με δεδομένο ότι «τους πρώτους μήνες του 2010 εκτιμάται πως θα υπάρξει περαιτέρω μείωση της διαφημιστικής δαπάνης», παρ’ ότι «πραγματοποιήθηκαν αιματηρές περικοπές στην τηλεοπτική παραγωγή και έγιναν εκατοντάδες απολύσεις και μειώσεις στο λειτουργικό κόστος», «μια νέα πτώση των διαφημιστικών εσόδων εκτιμάται ότι θα έχει σοβαρές επιπτώσεις για τις αποφάσεις των καναλιών σε ό,τι αφορά τις νέες τηλεοπτικές παραγωγές από τον Σεπτέμβριο του 2010».

Εάν, λοιπόν, συνυπολογίσουμε τις κινήσεις απελισίας που παρατηρούνται στα έντυπα ΜΜΕ και την πολύ δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται ακόμη και παραδοσιακά συγκροτήματα Τύπου, τα ερωτήματα που θα ζητήσουν απάντηση την επόμενη περίοδο είναι ήδη αρκετά.

Καθώς μάλιστα η χώρα, ήδη ευρισκόμενη υπό αυστηρή επιτήρηση τόσο από την Ε.Ε. όσο και από το ΔΝΤ, με τις λογικές προβλέψεις για την «επόμενη μέρα» να δείχνουν όλο και ενεργότερη εμπλοκή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, αλλά και μακροχρόνια ύφεση, είναι εξαιρετικά αμφίβολο το αν ο χώρος της «ενημέρωσης», ο οποίος επί χρόνια διογκωνόταν με όρους φούσκας, θα καταφέρει να μην σαρωθεί από την ένταση της οικονομικής κρίσης.

Με το βάρος επί χρόνια να μην πέφτει στην ενημέρωση, αλλά στις πανάκριβες και εν πολλοίς ασύμφορες «προσφορές», με αναπτυξιακά πλάνα που τώρα κρίνονται από επισφαλή έως αποτυχημένα, ήδη οι μεγαλοεκδότες επιχειρούν να μπει φρένο στην αλόγιστη σπατάλη και τον πολυτελή ανταγωνισμό μεταξύ τους, χωρίς όμως να είναι ορατό αν η κατάσταση είναι αναστρέψιμη.

Ήδη η κρατική διαφημιστική δαπάνη μειώνεται δραματικά και είναι αμφίβολο αν, με τη διαρκή σκλήρυνση της επιτήρησης, θα υπάρξει περιθώριο αλλαγής σκηνικού. Αλλά και η ιδιωτική διαφημιστική δαπάνη βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση, όπως φαίνεται από τα στοιχεία που καταγράφει το greektv-com για την πτώση δαπάνης ανά κλάδο στην TV (σε παρένθεση η μεταβολή κατά το 2009 έναντι του 2008 επί τοις εκατό:

* Ένδυση - Υπόδηση 4,2 εκατ. (-55%).

* Αυτοκίνητα - Εξοπλισμός 57,2 εκατ. (-37%).

* Εξοπλισμός ηλεκτρικά 23,9 εκατ. (-35%).

* Οινοπνευματώδη 19,4 εκατ. (-24%).

* Τράπεζες/ ασφαλιστικά 57,3 εκατ. (-21%).

* Εκδόσεις 53,1 εκατ. (-18%).

* Τρόφιμα - Ποτά 155 εκατ. (-13%).

* Εμπορικά 53,3 εκατ. (-11%).

* Τηλεφωνία 101,8 εκατ. (-10%).

* Αναλώσιμα σπιτιού 92 εκατ. (-9%).

Η διαρκής επιδείνωση των οικονομικών της τηλεόρασης είναι προφανές ότι θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην ποιότητα των προγραμμάτων, τα οποία αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο της πλήρους σκουπιδοποίησης, αν ληφθεί υπ’ όψιν ότι ήδη προ κρίσης η ποιοτική τους στάθμη ήταν εξαιρετικά χαμηλή...



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου